Projecte Horitzó: un compromís basat en el coneixement, l'estimació, la il·lusió... web dels pares
Membre impulsor d'EscolaNova21

Potenciem les Arts de l’Escola

arts_horitzo_2Durant el present curs, i de la mà del nou responsable de les Arts a l’Escola el Sr. Èric Thamers, tot l’equip de mestres està realitzant un treball intern de reflexió, formació i creació per desenvolupar i establir les competències i la metodologia de les Arts que els nostres nens i nenes començaran a rebre a partir del proper curs 2017-18.

Sense renunciar a gaudir i entendre les riqueses artístiques de format més clàssic, l’aposta del nou projecte és el d’objectivar i valorar les necessitats d’una visió decididament més actualitzada i contemporània de l’educació artística.

L’objectiu és tenir un STEAM on les Arts estiguin al mateix nivell que les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques, de forma transversal i transdisciplinar, a totes les edats i a totes les matèries, tal i com sempre es fa a l’Escola.

Aquesta potenciació de les Arts a l’Escola també passa, necessàriament, per la incorporació de dues noves professionals que, juntament amb l’actual especialista de música, constituiran les tres branques amb les que es basarà el treball de les Arts a l’escola:

  • Sra. Anna Díez; espai sonor i musical: dels fonaments acústics al llenguatge instrumental.
  • Sra. Inés Boza; espai del moviment: del propi cos als llenguatges escènics.
  • Sra. Natàlia Giné; espai visual: de les arts plàstiques a les creacions numèriques.

 

L’art és un camí en moviment que no para de qüestionar-nos

arts_horitzo_3Per sobre de tot, l’art es un camí amb molts senders: serveix per entendre’s a un mateix, als altres i al medi. L’art s’expressa, es comunica i s’adapta contínuament.

El seu propòsit es la supervivència i la manifestació existencial de l’ésser mitjançant l’expressió, la interpretació i la representació, fets que es desenvolupen i es perfeccionen fent ús de l’experimentació, la deducció, l’adquisició de competències, la definició de conceptes i l’elaboració d’esquemes que en faciliten l’aprenentatge. És a dir, l’art és un conjunt de processos psíquics i psíco-efectius que esdevenen elaboracions complexes en forma de llenguatges molt diversos.

Per ell mateix, l’art no té criteris estètics o regles preestablertes (a diferència de la cultura) i s’acontenta tal i com és: una via d’experiència i de descoberta on es possibilita l’aparició de la consciència d’un mateix i dels altres, el coneixement dels fets i de les coses, les diverses maneres de dir i de fer, i on la disciplina és un element molt important i necessari.

L’art parteix del cos i dels esdeveniments que l’envolten, de dins cap enfora es converteix en un procés transformador superant els propis límits de la persona. L’ésser sensible dotat d’intel·ligència, mitjançant l’art, aconsegueix realitzacions, mutacions i sentits mes enllà del que ja és: els llenguatges, els objectes, les abstraccions, els paradigmes, etc.

L’art, per definició, és transgressor i és una eina de progrés. Posa al nostre abast totes les aspiracions i crea ficcions per poder aconseguir-les. L’art és un diàleg constant entre l’individu i el seu entorn, fonamentant sensibilitat però també caràcter, atreviment, subtilesa, relativitat i tot el que no es veu necessàriament a primera vista en un gest o una traça artística. És a dir, l’art entès com un itinerari i una eina viva, creativa i participativa, no té límits d’expressió i creació.

L’art des d’un punt de vista pedagògic

arts_horitzo_1En un món cada vegada més complex, amb més diversitats, més riqueses i més oportunitats, també tenim la constant necessitat de l’adaptació. No creiem que l’adquisició especifica i operacional d’una tècnica artística sigui la idea que s’ha de perseguir a l’Escola. No endebades, l’art, en la seva essència genuïna, respon a un moviment que no para de qüestionar-nos i està més a prop d’una actitud d’aprenentatge, que d’un resultat, o unes directrius d’aplicació formal.

L’art, com a eina d’aprenentatge pedagògica, no té com a única finalitat l’obra final. Repensant el seu paper fonamental en l’educació dels nostres nens i nenes, ha de servir per ajudar-los a la necessària potenciació de la reflexió individual, l’autogestió, la responsabilitat, la participació, el diàleg, la imaginació, la cooperació, l’autoexigència, el bon gust per presentar les coses, a saber parlar i presentar en públic, i sobretot, a la seva autorealització personal (tots aquests objectius l’Escola ja els treballa polièdricament des de tots els àmbits possibles). Tot això, més enllà de potenciar les seves expressions artístiques i creatives.

Aquesta pedagogia l’hem de dur a terme sense perdre de vista la realitat actual: diversificació, globalització, transversalitat dels llenguatges, mestissatges, etc. En definitiva, tal i com ho fem tot a l’Escola, hem de partir del context sociocultural en què vivim. El món que tenim i que es va dibuixant és el d’una societat líquida, flexible, virtual, d’espais multiconnectats, versàtils, mutants i amb una velocitat exponencial i asimètrica. La llista de noves terminologies i barbarismes ens supera: contenidors, capsules de coneixement, ciutats líquides, etc. Al davant d’aquests nous paradigmes socials hi ha la creativitat, els processos creatius, la iniciativa, la capacitat de lideratge, la imaginació, els reptes, etc., variables necessàries per integrar la mobilitat perceptiva i activa del nou segle.

L’art a l’Escola ha de formar part de manera transversal del projecte pedagògic i enriquir-ne la capacitació de coneixements, de valors, d’habilitats i l’actitud i la confiança dels nostres nens i nenes per trobar recursos, superar obstacles, interpretar, endinsar-se en la multiculturalitat, cohesionar-se en un grup o compaginar diverses tasques i activitats. L’individu del futur (per no dir ja el del present) no en tindrà prou en conèixer una aplicació o una tècnica, sobretot haurà de ser responsable de les seves decisions, haurà de ser més coherent en exercitar i dominar adequadament els seus recursos i en saber aprendre i reinterpretar contínuament.